Justyna Jasianek
Odsłony: 103

KORONAWIRUS - JAK SIĘ CHRONIĆ? HIGIENA TO PODSTAWA!

 

Jak dbać o higienę w czasie pandemii?

Mówiąc o profilaktyce zwykle zaleca się, by przestrzegać „podstawowych zasad higieny”. Co to właściwie oznacza?

Infekcje wirusowe – droga zakażenia

Wirus grypy, koronawirusy, rotawirusy,– to jedne z wielu chorobotwórczych patogenów, wywołujących groźne schorzenia u dorosłych i u dzieci. Wiele z tych bakterii i wirusów przenoszonych jest drogą powietrzno-kropelkową lub przez bezpośredni kontakt. Wystarczy więc, że ktoś w naszym towarzystwie zacznie mówić, kaszleć i kichać lub dotkniemy przedmiotu, na powierzchni którego znajduje się patogen, a następnie dotkniemy oczu, nosa bądź ust, by doszło do zakażenia

Zarazić się nie jest trudno, dlatego tak ważne jest dbanie o codzienną higienę.
O czym powinniśmy pamiętać, by możliwie najlepiej chronić się przed infekcjami?

Na bakier z myciem rąk

Dół formularza

Ręce powinniśmy myć po przyjściu do domu z zewnątrz (także w pracy, w szkole), po wyjściu z toalety, przed, w trakcie i po przygotowaniu posiłku oraz przed jedzeniem, po pracy ze zwierzętami lub odpadami zwierzęcymi. Ponadto ręce należy umyć zawsze wtedy, gdy są wyraźnie zabrudzone.

Jak prawidłowo myć ręce?

Całkowity czas poświęcony ma mycie rąk powinien wynosić przynajmniej 30 sekund

  • Ręce obficie zwilżamy ciepłą wodą, a w zagłębienie dłoni nakładamy mydło w płynie.
  • Namydlamy wewnętrzne powierzchnie dłoni, wykonując ten ruch przez kilka sekund.
  • Następnie splatamy palce i rozprowadzamy na nich spienione mydło, ruch powtarzamy przez kilka sekund.
  • Chwytamy dłonią kciuk przeciwnej ręki i wykonujemy kilkukrotnie ruch obrotowy. Powtarzamy na drugiej ręce.
  • Namydlamy wierzch dłoni wnętrzem drugiej ręki i powtarzamy ruch na drugiej ręce.
  • Namydlamy obydwa nadgarstki.

Pamiętajmy o tym, by mydło rozprowadzić na całej powierzchni dłoni i dokładnie umyć przestrzenie między palcami, grzbiety palców i okolice kciuków. Na koniec dłonie należy dokładnie opłukać ciepłą wodą i wytrzeć je do sucha, najlepiej jednorazowym ręcznikiem. Jeżeli korzystamy z publicznej toalety, wychodząc z pomieszczenia możemy pomóc sobie papierowym ręcznikiem, który ograniczy nasz kontakt z drobnoustrojami znajdującymi się na klamce, drzwiach i innych elementach wyposażenia.

Jak chronić się przed zakażeniem?

Unikajmy dotykania twarzy

Wirusy i bakterie z łatwością wnikają do organizmu przez błony śluzowe nosa, oczu i ust, dlatego najlepiej oduczyć się dotykania twarzy dłońmi. Pocieranie oczu, dotykanie okolic ust, podpieranie dłonią podbródka, podrapanie nosa – podobne ruchy wykonujemy wielokrotnie w ciągu dnia, tym samym narażając się na kontakt z wirusami i bakteriami. Jeżeli naprawdę musimy dotknąć oczu, nosa lub ust, wcześniej dokładnie umyjmy ręce lub użyjmy chusteczki higienicznej. Poza domem warto przecierać dłonie chusteczkami do dezynfekcji na bazie alkoholu 

Zakrywajmy nos i usta podczas kichania i kaszlu

Kaszląc lub kichając odruchowo zasłaniamy usta i nos rękę. Nie jest to duży błąd jeśli od razu pójdziemy umyć ręce, jednak niewiele osób to robi. Obecne na rękach wirusy i bakterie pozostawiamy na powierzchni mebli, drzwi i klamek, różnych sprzętów, co przyspiesza ich rozprzestrzenianie się. Jeżeli kichamy lub kaszlemy, zasłaniajmy twarz zgięciem łokciowym. W ostateczności możemy zasłonić twarz jednorazową chusteczką. 

Unikajmy zatłoczonych miejsc

Choroby zakaźne szybko rozprzestrzeniają się w zatłoczonych miejscach – przedszkolach i szkołach, zakładach pracy, centrach handlowych, komunikacji miejskiej, wydarzeniach kulturalnych. Jeżeli znajdujemy się w miejscu publicznym, starajmy się zachować przynajmniej 1 metr odległości od osób, które kaszlą i kichają. Starajmy się również nie dotykać dłońmi klamek, poręczy w komunikacji miejskiej i budynkach oraz innych elementów wyposażenia, których dotykają inni ludzie.

Zadbajmy o zdrowie i odporność

Zdrowy organizm dużo sprawniej poradzi sobie ze zwalczaniem choroby, dlatego o kondycję i odporność warto dbać przez cały rok. Regularna aktywność fizyczna, dobrze zbilansowana dieta obfitująca w warzywa i owoce, wysypianie się
 i unikanie stresu wzmocnią organizm i pomogę lepiej chronić się przed chorobami.