Danuta Piekarczyk-Cola

Zasady przesadzania roślin doniczkowych:

Kiedy przesadzać rośliny doniczkowe?

p

https://zielonyogrodek.pl/dom-i-balkon/rosliny-w-mieszkaniu/818-przesadzanie-roslin-doniczkowych-krok-po-kroku

Przesadzanie roślin jest konieczne, gdyż rośliny wciąż rosną. Wraz ze wzrostem zielonych liści przybywa także korzeni.

Nie można dopuścić do tego, aby korzenie nie miały gdzie rosnąć. Im dłużej rośliny rosną w jednym pojemniku, tym ziemia jest bardziej wyjałowiona, bo rośliny czerpią z niej składniki pokarmowe niezbędne do rozwoju. Jeśli nie można przesadzić rośliny (gdy jest bardzo duża), należy chociaż wymienić wierzchnią warstwę podłoża.

Ogólna zasada mówi, że im starsza roślina, tym rzadziej można ją przesadzać. Młode okazy, ze względu na intensywny wzrost, należy przenosić do większych pojemników co roku, starsze – wystarczy raz na 2-3 lata.

Niewskazane jest używanie ziemi ogrodowej do wypełnienia donicy, ponieważ może ona zawierać wiele szkodliwych składników, przez które kwiaty mogą zachorować. Najlepiej kupić ziemię odpowiednią do rośliny.

Rośliny przenosimy do doniczek niewiele większych od dotychczasowych. Umieszczenie ich w zbyt dużych pojemnikach może spowodować, że będą dążyły do silniejszego rozrostu korzeni, przez co przeznaczą mniej energii na wypuszczanie pędów czy kwiatów.

Denko naczynia powinno mieć otwory, przez które nadmiar wody wycieknie na podstawkę – w zamkniętych osłonkach korzenie zaczną gnić.

Spód donicy wykładamy drenażem czyli grubym żwirem lub fragmentami potłuczonych ceramicznych doniczek – który zapewni korzeniom dostęp do tlenu.

Przed zaplanowanym przesadzaniem, intensywnie podlewamy zieleń pokojową. To ułatwi wyciąganie jej z doniczek. Mniejsze egzemplarze obracamy spodem do góry i lekko ostukujemy, aby wysunęła się bryła korzeniowa. Zanim wyjmiemy starsze okazy, warto oddzielić ich korzenie od ścianek naczynia za pomocą długiego noża. Splątaną bryłę korzeniową należy delikatnie odwikłać. Uszkodzone lub obumarłe korzenie odcinamy.

W nowej doniczce na zamieszczony na dnie drenaż nakładamy niedużą ilość podłoża czyli ziemi. Układamy na nich bryłę korzeniową, a następnie zasypujemy ziemią. Później ubijamy ją dłońmi i w razie konieczności – uzupełniamy tak, aby całkowicie wypełniła naczynie. Na końcu obficie podlewamy roślinę.

https://deccoria.pl/artykuly/rosliny-domowe/najwazniejsze-zasady-przesadzania-roslin-doniczkowych-41-2453

Obejrzyj Instrukcję wideo - sadzimy kwiaty balkonowe w skrzynkach (mogą być pelargonie , które zwane są królowymi balkonów ):

Należy zaopatrzyć się w kwiaty balkonowe, ziemię, łopatkę, rękawiczki, a na podłodze rozłóżmy folię, żeby uniknąć konieczności późniejszego sprzątania.

https://www.castorama.pl/instrukcja-wideo-sadzimy-kwiaty-balkonowe-w-skrzynkach-ins-1058950.html

 

Zobacz film :Jak przesadzić storczyka? Storczyki i ich pielęgnacja :

https://www.youtube.com/watch?v=DkXYcKxJeIc

Podaj i zapisz nazwy kwiatów:

Przesadz2

https://www.leroymerlin.pl/rosliny-nasiona-cebule/rosliny-sadzonki/kwiaty-doniczkowe/storczyk-falenopsis-miniaturowy-little-lady-mix-15-20-c

Przesadz3

https://zielonyogrodek.pl/dom-i-balkon/rosliny-na-balkon/7401-jak-dbac-o-pelargonie

Na poniższej stronie w punkcie 4 zobacz jeszcze raz jak należy przesadzać rośliny doniczkowe:

https://epodreczniki.pl/a/domowy-ogrodek/DERP93PSe

Spróbuj przesadzić roślinę doniczkową znajdującą się w twoim domu. Zaplanuj działanie.

Należy zaopatrzyć się w kwiaty, ziemię, łopatkę, rękawiczki, a na stole czy podłodze rozłóżmy folię, żeby uniknąć konieczności późniejszego sprzątania.

kmatusiak

5 powodów, dla których warto jeść ZUPY

Zupy coraz rzadziej goszczą na naszych stołach. Szkoda, bo są smaczne i zdrowe. A do tego bardzo proste i szybkie w przygotowaniu. Zupy są też nieodłącznym elementem diety odchudzającej. Sprawdź, dlaczego warto jeść zupy.

Zupy nie tuczą

Zupy sycą, ale nie tuczą, dlatego nawet dieta odchudzająca nie powinna zmusić cię do rezygnacji z nich. Czysta zupa ugotowana na wywarze warzywnym syci, ale nie jest kaloryczna. Porcja zupy jarzynowej (ok. 300 g) dostarcza ok. 100 kalorii. Bardziej kaloryczne są dodatki do zup, np. makaron, ziemniaki, ryż, dlatego należy je stosować z umiarem. Ale jeśli jesz tylko zupę, musi ona być „treściwa”. Możesz ugotować zupę na wywarze z chudego mięsa lub drobiu bez skórki. Aby była chudsza, po ugotowaniu wstaw wywar do lodówki i przed podgrzaniem zbierz z wierzchu widoczny tłuszcz. Śmietanę czy zasmażkę zastąp chudym mlekiem lub jogurtem albo łyżką oliwy. Korzyścią z jedzenia zupy jest to, że wypełnia żołądek i pozostaje mniej miejsca na drugie danie, zwykle bardziej kaloryczne.

Zupy dostarczają wielu składników odżywczych

W zupie łączymy zwykle różne składniki - warzywa, mięso, kasze, tłuszcze, dzięki temu właściwie ugotowana zupa jest źródłem niezbędnych i dobrze przyswajalnych składników odżywczych. Sporo w niej minerałów: potasu (reguluje gospodarkę wodną i ciśnienie krwi), fosforu i wapnia (budulec kości i zębów), żelaza, magnezu, fluoru. Dostarcza witaminy E i beta-karotenu (zwalczają wolne rodniki), kwasów organicznych i błonnika (regulują trawienie). Krótko gotowane zupy warzywne zawierają też pewną ilość witaminy C (silny antyoksydant) i witamin B (wzmacniają układ nerwowy, chronią przed skutkami stresu). W zupie na wywarze mięsnym jest białko i tłuszcz (umożliwia przyswojenie witaminy A, D, E i K). Zupa z makaronem, ryżem, kaszą dostarcza węglowodanów (źródło energii), a z dodatkiem mleka – witaminy D.

Zupy znakomicie rozgrzewają

W lecie można żyć na chłodnikach, zupach owocowych lub sałatach. W chłodne dni trzeba zjeść coś ciepłego, bo zimne potrawy dodatkowo wyziębiają organizm. W efekcie po sałatce szybko czujesz głód, pojadasz i przybierasz na wadze. Ponadto zimno osłabia układ odpornościowy, dlatego osoby, które przez cały dzień nie jedzą nic ciepłego, łatwiej łapią infekcje. Nie ma lepszego sposobu na rozgrzanie w mroźny dzień jak talerz gorącej zupy. Jeśli dodasz do wywaru dużo warzyw, cebulę albo czosnek, dodatkowo wzmocnisz układ odpornościowy do walki z wirusami i bakteriami.

Danuta Piekarczyk-Cola

Sprawdź czy znasz zasady segregowania odpadów:

(http://www.nasze.fm)

Przypomnienie o segregacji:

Do dobrze znanych kolorów pojemników: żółtego, zielonego i niebieskiego dołączył na stałe brązowy, właśnie na bioodpady. - Jest to frakcja, która zawiera odpady zielone, resztki z naszego gospodarstwa, czyli przede wszystkim obierki, resztki warzyw i owoców, zwiędłe kwiaty i rośliny doniczkowe, a także fusy z kawy i herbaty. Do bioodpadów zaliczamy także resztki jedzenia, oprócz mięsa i kości.

 segreg

 

https://www.nasze.fm/news,32327

segr1

Obejrzyj film Ministerstwa Klimatu „Nowy system segregacji odpadów”:

https://www.youtube.com/watch?v=-ElDmONrLAU

oraz Film -Piątka za segregację!:

https://www.youtube.com/watch?v=-DS140uSrV4

Wykonaj karty pracy oraz posegreguj odpady w twoim domu :

segr3

https://www.specjalni.pl/2020/04/segregowanie-odpadow-karty-pracy.html

segr2

https://www.specjalni.pl/2020/04/segregowanie-odpadow-karty-pracy.html

kmatusiak

Nabiał to szczególnie szeroka gama wyrobów spożywczych. Ogólnodostępność tych produktów sprawiła, że na co dzień spożywane są ogromne ilości wyrobów mlecznych. W ostatnim czasie coraz częściej kwestionuje się pozytywny wpływ nabiału na zdrowie.

Z tego tekstu dowiesz się: co to jest nabiał, czy nabiał szkodzi i jaki wpływ na zdrowie mają produkty nabiałowe. O wpływie nabiału na ludzki organizm gorąco dyskutują specjaliści do spraw żywienia i lekarze. Zastanawiają się, czy nabiał jest zdrowy i czy może stanowić jedną z podstaw codziennego jadłospisu. Czytaj dalej i dowiedz się, jakie są stanowiska w tej sprawie.

Nabiał - podstawowa grupa produktów spożywczych

Nabiał to podstawowa grupa wyrobów spożywczych o wartościach odżywczych niezbędnych do prawidłowej pracy organizmu. Nabiał to produkty wytwarzane z mleka. Ono samo, jak i szeroka gama przetworów mlecznych, jest podstawą żywienia. Produkty nabiałowe nie bez kozery zajmują szczególne miejsce w piramidzie żywienia, gdyż dostarczają do organizmu pełnowartościowe białko i szereg składników mineralnych.

 

Nabiał - produkty:

mleko,

jogurt,

sery,

maślanka,

śmietana,

kefir,

masło,

jajka.

Wątpliwości może budzić kwestia, czy jajka to nabiał. Słownik Języka Polskiego uznaje jaja za produkty nabiałowe. Jednak artykuły mleczne to grupa wyrobów pochodzących od ssaków. Kury nie zaliczają się do tego grona, dlatego w tym kontekście jajek nie można zaliczyć do nabiału.

Czy dieta bez nabiału szkodzi organizmowi?

W ostatnim czasie coraz częściej mówi się o negatywnym wpływie wyrobów mlecznych na organizm. Powstaje więc pytanie: czy nabiał jest zdrowy? Odpowiedzią będzie podsumowanie zalet i wad jedzenia produktów z tej grupy. Nabiał to pełnowartościowe źródło białka, wapnia i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, wspomaga odchudzanie i wykorzystywany jest do syntezy hormonów.

Z drugiej strony artykuły te zdecydowanie nie służą osobom, które cierpią z powodu uczulenia na nabiał (laktoza, kazeina) . Mówi się, że nabiał szkodzi na cerę i upośledza funkcje jelit. Jednoznacznie można stwierdzić, że nietolerancja nabiału to stan, kiedy zdecydowanie wykluczamy tę grupę spożywczą .

Uczulenie na nabiał, nadmiar nabiału w organizmie. Czy nabiał tuczy? czy nabiał szkodzi?

Nietolerancja nabiału to stan, kiedy organizm nie jest w stanie prawidłowo przyswoić składników odżywczych zawartych w mleku i jego przetworach. Jeśli po spożyciu nabiału doświadczamy dolegliwości, takich jak: złe samopoczucie, wzdęcia, bóle brzucha, biegunki, wymioty, wysypka, zawroty głowy, możemy podejrzewać nietolerancję laktozy. Nietolerancja nabiału często występuje u dzieci. Wtedy eliminacja nabiału z diety jest konieczna. Po czasie można wykonać test na tolerancję laktozy, by sprawdzić, czy organizm nadal nie toleruje tego białka. Ma to sens, ponieważ z biegiem lat organizm może nauczyć się metabolizować laktozę, wówczas spożycie nabiału nie powoduje przykrych dolegliwości.

Nadmiar nabiału w organizmie - objawy

W żywieniu to nie produkt, a jego dawka świadczy o efekcie prozdrowotnym i przeciwnie. Również należy pamiętać, że nadmiar nabiału w diecie na pewno zaszkodzi. Doprowadzi do tzw. przebiałczenia, a to wywraca do góry nogami gospodarkę kwasową organizmu. Stan ten może wywołać szereg objawów klinicznych (ucierpią nerki i wątroba). Taki stan wymaga pilnej interwencji lekarskiej.

Nabiał a odchudzanie: czy nabiał pomaga w odchudzaniu?

Jako że nabiał jest bogaty w białko, to jego jedzenie sprzyja redukcji masy ciała. Dlatego nabiał powinien znaleźć się w diecie osób dążących do redukcji tkanki tłuszczowej. Należy jednak wybierać nabiał bez tłuszczu i o niskiej zawartości węglowodanów, gdyż tylko wtedy efekt będzie zauważalny.

Chudy nabiał - przykłady

jogurt naturalny,

ser twarogowy chudy,

kefir,

mleko 2% tłuszczu.

Nabiał bez laktozy, nabiał bez kazeiny

Na rynku znajdziemy całą masę artykułów, które określić można jako nabiał bez laktozy . Takie produkty mogą zastąpić klasyczny nabiał w żywieniu osób z nietolerancją nabiału. Pozwala to uchronić je przed dolegliwościami opisywanymi powyżej. Dotyczy to zarówno nietolerancji laktozy, jak i nietolerancji kazeiny.

Nabiał w diecie niemowlaka

Nabiał dla niemowlaka to podstawa diety . Matka karmiąca piersią zapewnia mu zbilansowaną rację pokarmową, bogatą we wszystkie składniki niezbędne do wzrostu ciała. Mleko kobiece to przede wszystkim źródło białka, wapnia i witaminy D, które warunkują wzrost kości.

Nabiał jako funkcjonalny element diety - czy produkty mleczne to jedyne źródło wapnia?

W przypadku kiedy nasz organizm nie jest w stanie normalnie metabolizować nabiału , warto zastanowić się, czym zastąpić tę bogatą w składniki odżywcze grupę produktów. W czym jest wapń oprócz nabiału?

Do produktów o wysokiej zawartości wapnia zaliczyć możemy:

jarmuż,

sałatę,

migdały,

sezam.

 

 

Danuta Piekarczyk-Cola

Nabiał, to inaczej produkty mleczne: mleko, sery żółte, twarogi, maślanka, śmietanka, masło, jogurty, kefiry, ewentualnie inne przetwory mleczne.

Nabiał stanowi niezbędny składnik codziennej diety zarówno dzieci, jak i dorosłych. Dzięki obecności w nim wielu składników odżywczych i pokarmowych pomaga utrzymać organizm w dobrej kondycji. Mleko i jego przetwory bogate jest w białko, wapń, fosfor, potas, magnez, cynk, miedź, witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K) oraz witaminy z grupy B.

Film-Przygody Oli i Stasia " Produkty mleczne":

https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQ

 

<a href="https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie-wektory/jedzenie">Jedzenie plik wektorowy utworzone przez macrovector - pl.freepik.com</a>

nabial

Nazwijcie produkty przedstawione na obrazku, jak myślicie co łączy te wszystkie produkty? z czego zostały wytworzone?

Przepis na mleko smakowe „Bananowe mleko”:

Składniki: – banan i mleko.

Składniki dodajemy  i miksujemy ( korzystając z pomocy osoby dorosłej)

w blenderze do uzyskania jednolitej konsystencji. Oto już gotowe mleko, które można przelać do szklanki.

nabial1

Bardzo prosty i pyszny przepis na „Twarożek z owocami”:

Składniki: – twarożek  – owoce np. jagody , borówki, truskawki

Sposób przygotowania:

twarożek wkładamy do miseczki i dodajemy owoce. Smacznego

nabial2

Poniżej link do gry, kto ma ochotę spróbować i sprawdzić swoją spostrzegawczość? Czas zacząć trenować swoją pamięć i poruszyć szare komórki. Gra jest prosta i wciąga do samego końca. Znajdźcie mleczne produkty i dobierzcie je w pary! Kto pierwszy ten lepszy!

http://gra.kochammleko.pl:3000/

Danuta Piekarczyk-Cola

Zdrowe i proste „Koktajle czerwone”:

Czerwony Koktajl

Składniki dla 2 osób:

1 średni burak

1 duża marchewka

2 dojrzałe  gruszki

1 – 1,5 szklanki soku z pomarańczy

 

 czer

 

Sposób przygotowania:

Buraka, marchewkę i gruszki obrać, pokroić na niewielkie kawałki.

Wszystkie składniki należy włożyć (przy pomocy osoby dorosłej) do blendera, wlać sok pomarańczowy i zmiksować na bardzo dokładnie.

Powstanie dość gęsty, sycący koktajl, który można rozcieńczać przez dodanie większej ilości soku pomarańczowego.

Blender to urządzenie, które rozdrabnia i mieli warzywa i owoce- poniżej film pokazuje jak działa:

Koktajl z buraka i gruszki, zdrowe smoothie czyli smufi po angielsku:

https://www.youtube.com/watch?v=IcBR2osUXhM

czerw1

Koktajl Truskawkowy 

Składniki na 2 szklanki:

  • 1 szklanka truskawek
  • 1 szklanka maślanki (kefiru lub mleka zsiadłego)
  • 2 łyżki cukru
  • Sok z 1/2 limonki

Sposób przygotowania:

Umyć i obrać truskawki. Wycisnąć sok z połowy limonki.

Wszystkie składniki (przy pomocy osoby dorosłej) umieścić w blenderze. Dokładnie zmiksować.
Schłodzić w lodówce ok. 1h. Przybrać świeżą truskawką i listkiem mięty.

Smacznego.

Danuta Piekarczyk-Cola

Zdrowe odżywianie wiosną:

Obejrzyj Filmy „Piramida zdrowego żywienia” :

https://www.youtube.com/watch?v=tRfdknaK7Kw

https://www.youtube.com/watch?v=MOwJ0cFVw-U

https://www.youtube.com/watch?v=Pq4c3vb4Ej4

Na podstawie filmów wskaż i nazwij (na poniższych ilustracjach) produkty, które powinniśmy spożywać:

 kokt4

 

kokt3

Spróbuj przygotować(z pomocą osoby dorosłej) zielony koktajl:

Wybierz jedną z 5 propozycji zamieszczonych na ilustracji:

kokt2

 

Lub najbardziej typowy Zielony koktajl: szpinak, banan, jabłko:

Przepis na zielony koktajl ze szpinaku, banana i jabłka

Aby go przyrządzić, potrzebujesz garść zielonych liści szpinaku, 1 banana i 1 jabłko, wodę lub jogurt. Można także użyć mleka bądź kefiru.

Owoce obierasz, kroisz na mniejsze części. Całość wrzucasz do blendera i blendujesz - i gotowe!

Zielony koktajl możesz śmiało zaserwować sobie na śniadanie albo w ciągu dnia.

http://www.smakizycia.pl/sladami-smakow/smaki-ktore-podbily-swiat/green-smoothies-czyli-zielone-koktajle/

Ciekawostki:

Moda na koktajle, narodziła się w Kalifornii. Nie bez powodu, mówi się, że ludzie w Kalifornii mają bzika na punkcie swojego wyglądu, sprawności i witalności. W swojej pogodni za eliksirem wiecznej młodości wynaleźli poranny posiłek składający się ze szklanki z zielona zawartością. Bazą green smoothies – jak nazywają się te napoje – są zielone warzywa. Może to być szpinak, sałata, natka pietruszki czy liście selera. Do tego owoce – mango, banany, ananas, arbuz, jabłko lub soki owocowe. Do tego sok z cytryny lub limonki a czasem woda mineralna. Opcjonalnie zioła – bazylia, mięta czy melisa. Dobrze dodać kropelkę  oleju. Zasadą kompozycji jest zachowanie proporcji: 60% owoców i 40% zielonych warzyw. Wszystkie składniki dokładnie miksuje się na jednolity, gęsty koktajl. Po czym wypija się tę zielona bombę witamin i składników mineralnych. Najlepsza jest natychmiast po sporządzeniu.

Tym, co różni zielone napoje od innych koktajli warzywnych czy warzywno-owocowych jest ich…kolor. A są zielone bo zawierają chlorofil. To właśnie on odpowiada za zieloną barwę w przyrodzie. Jest bardzo nietrwały, wrażliwy na wysokie temperatury.  Dlatego jeśli chcemy zjeść chlorofil musimy jeść surowe warzywa. A po co jeść chlorofil? jest on dla naszego zdrowia bardzo cenny. W pewien sposób jest eliksirem wiecznej młodości, gdyż neutralizuje wonne rodniki, które uszkadzają komórki. Poza tym ma dobry wpływ na stabilizację ciśnienia krwi. Wykazano też, że chlorofil znakomicie wpisuje się w modę na oczyszczanie organizmu, wspomagając usuwanie toksyn z krwi i wątroby. Pijmy więc na zdrowie pyszne, zielone śniadania.

Katarzyna Dawid-Jędrysiak

8.  Kocham Cię, gdy ... 

 

Codziennie przed snem rodzice wypowiadają zdanie - Kocham Cię, gdy...? i następnie podają trzy powody. Potem to samo mówi dziecko. Wszyscy starają się każdego wieczoru szukać nowych odpowiedzi, co wymaga przypominania sobie różnych szcze­gółów z całego dnia i umiejętności ich nazywania oraz szukania pozytywnych cech drugiej osoby.

 

9. Księga rekordów. 

 

Warto również stworzyć wspólnie z dzieckiem i dla dziecka jego własną księgę rekordów, w której będziecie wspólnie zapisywać wszystkie jego sukcesy, np. jak szybko się dziś ubrało, ilość elementów, z których zbudowało wieżę, czas obrania ziemniaka itp. Ważne, by dziecko podejmowało wyzwania dla własnej satysfakcji, a nie w dla satysfakcji i nagrody od rodziców, w ten sposób kiedy dziecko samo inicjuje wyzwania, zadania świetnie rozwija swoją wewnętrzną motywację do działania. Dobrze, aby ta księga rekordów była naprawdę piękna, ozdobiona przez dziecko, z użyciem ładnych kolorów, elementów dekoracyjnych, którymi dysponujecie.

 

10. Eksperyment z rybkami. 

 

Do tej zabawy potrzebnych będzie plastikowy kubeczek wypełniony wodą lub wersja bez wody. Do pojemniczka wkładamy zrobioną wspólnie rybkę. (Bądź można taką zabawę przeprowadzić kiedy w domu jest prawdziwa rybka w akwarium).

 W tym ćwiczeniu ważne jest to, by dziecko opisywało co robi rybka, jak się należy nią opiekować, to świetne ćwiczenie rozwijające empatię oraz odpowiedzialność za drugie stworzenie

 

11.  Bohater. 

 

Każde dziecko potrzebuje pozytywnych wzorów do naśladowania. Dobrym pomysłem jest zebranie zdjęć przedstawiających ludzi, którzy odnieśli sukces w różnych dziedzinach i opowiadanie o tym dziecku, np. o wirtuozach, postaciach historycznych, bohaterach itp., Im więcej pozytywnych postaci dziecko pozna, tym bardziej będzie się próbowało naśladować zachowanie osób stawianych mu za wzór.

 

12.   Zabawa w zawody. 

 

W zabawie dziecko poznaje różne zawody, na czym polegają praca osób je wykonujących.. Warto wspólnie zastanowić się też jakie umiejętności muszą posiadać osoby, wykonujące te konkretne prace. Dzięki takim rozmowom dziecko nauczy się patrzeć na świat oczyma innych ludzi, co jest niezbędne dla np.: funkcjonowania w grupie.

 

13.   Dłoń

 

Razem z dzieckiem nawzajem odrysowujemy swoje dłonie. Następnie w miejsce palców wpisujemy 5 swoich mocnych stron, co w sobie lubię, z czego jestem dumny, oczywiście dzieci mogą umieścić tam rysunki. Potem bierzemy drugą odrysowana dłoń i teraz następuje zamiana, dziecko wypisuje za co lubi mamę czy tatę, a rodzić wypisuje mocne strony swojej pociechy.

Dzięki tej zabawie nie tylko rodzic ma możliwość poznania, tego jak postrzega siebie dziecko, ale również dziecko uświadamia sobie, że dużo potrafi i w wielu czynnościach, sytuacjach czy zachowaniach jest dobry

Na koniec zabawy tak uzupełnione rysunki dłoni można zawiesić w widocznym miejscu, by zawsze można było zerknąć na swoje mocne strony.

 Mam nadzieję, że wybierzecie Państwo z tych zabaw coś dla siebie i swoich dzieci. Ściskam Was mocno. K.Jędrysiak. 

Katarzyna Dawid-Jędrysiak

  ZABAWY ROZWIJAJĄCE INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ

Wiemy, że dzieci najlepiej i najchętniej uczą się poprzez zabawę, a naprawdę się w nią angażują kiedy mogą ten czas spędzić z rodzicami!  Oto przykłady zabaw, które można wykorzystać do rozwijania inteligencji emocjonalnej.

1. Nazywaj swoje uczucia .

W czasie tej zabawy rodzice z dziećmi oglądają ilustracje przedstawiające różne postacie (można wykorzystać tutaj zdjęcia wycięte wcześniej z gazet)  i nazywają przeżywane przez nie uczucia np. radość, smutek, strach, gniew, zdziwienie.Następnie opisują, próbują się wcielić w przedstawione osoby i wymyślają co takiego się wydarzyło, że dana osoba na obrazku właśnie to odczuwa. Można również na podstawie pokazanych uczuć odwołać się do doświadczeń dziecka i rozpocząć rozmowę o jego uczuciach np. kiedy ty jesteś szczęśliwy itp

2. Wyrażanie uczuć mimiką .

Dzieci i rodzice oglądają ilustracje z twarzami wyrażającymi różne emocje. Należy wspólnie z dziećmi nazwać te uczucia, a kiedy już zaznajomi się ze wszystkimi emocjami, wówczas dziecko otrzymuje jedną ilustrację i obrazem twarzy przedstawiającej jakieś uczucie, musi je pokazać, tak by rodzic mógł odgadnąć, co to za emocja. I tak na zmianę, raz rodzic, raz dziecko, można również grać na punkty czy w parach.

3. Malowanie po omacku

Dziecko, nazwiemy je "malarzem" ma zawiązane oczy, a rodzic pomaga mu, poprzez kierowanie jego ręką do farby i na papier, namalować wyjątkowy obraz. Kiedy dzieło jest skończone "pomocnik" odwiązuje chustę "malarzowi" i razem próbują odgadnąć, co pojawiło się na kartce/ płótnie. Później następuje zamiana ról i rodzic staje się „malarzem”

4. Symbole – nastroje

Zabawa ta polega na oznaczaniu symbolami swojego nastroju. Można np. zrobić tablice, na której słoneczkiem oznaczamy słonkiem - radość, chmurką - smutek, chmurką z piorunem - złość i robić z dzieckiem podsumowanie dnia, co się wydarzyło miłego, niemiłego, trudnego.
Można też zamiast tablicy, wykorzystać patyczki i na nich poprzyklejać buźki przedstawiające różne emocje i kiedy dziecko jest w danym nastroju pokazuje odpowiedni rysunek. Ta zabawa uczy rozpoznawać i nazywać konkretne emocje oraz ćwiczy rozpoznawanie odczuć w zakresie własnego samopoczucia.

5. Lustro.

Dziecko stoi naprzeciwko rodzica, który jest lustrem. Dziecko ma za zadanie pokazywać różne miny wyrażające emocje, a rodzic próbuje je dokładnie powtórzyć. Potem następuje zamiana ról.

6. Czary-mary.

Dziecko rysuje na kartce sytuację, osobę, której się boi, np. ducha. Dorosły można powiedzieć, że pełni rolę czarodzieja, który zamienia rysunek w taki sposób, żeby zmniejszyć strach dziecka, np. rysuje klatkę dla ducha lub duży mur, którego duch nie może pokonać

7. Zapachy.

Rodzice z artykułów żywnościowych znajdujących się w domu tworzą zapachowe zagadki (np. nasączają waciki sokiem z cytryny, poma­rańczy, olejkami do ciasta, wsypują do kubka suszone zioła). Dziecko wybiera zapach, który najbardziej mu się podoba i próbuje naryso­wać swoje myśli i wspomnienia z nim związane. Następnie zapach wy­bierają rodzice i oni wykonują rysunek.

Miłej zabawy! 

Danuta Piekarczyk-Cola

23 kwietnia - „Światowy Dzień Książki”:

czyt 4

Tak się mówi : „czytać od deski do deski”

a to oznacza, że: (czytać dokładnie)

..........................................................

„czytać między wierszami”

(domyślać się czegoś)

..................................................................

„czytać w myślach’’

(odgadywać czyjeś myśli)

.................................................

„czytać w sercu”

(odgadywać czyjeś uczucia)

........................................................

„czytać z dłoni”

(wróżyć)

.............................................

„pożerać książki”

(czytać chciwie, namiętnie)

..................................................

„czytać jak w otwartej księdze”

(z łatwością odgadywać cechy, uczucia)

.............................................................

„czytać jednym tchem”

(czytać z zapałem, szybko)

...........................................................

„mówić jak z książki”

( płynnie mówić)

..............................................

„złota księga”

(zapisuje się w niej uroczyste fakty)

.....................................................

ksia3

Złote myśli o książkach:

Książki – okręty myśli żeglujące po oceanach czasu i troskliwie niosące swój

drogocenny ładunek z pokolenia w pokolenie - Francis Bacon

Książka to najlepszy przyjaciel człowieka, a biblioteka to świątynia jego

myśli - Cyceron .

Są... książki -na podobieństwo okien otwierających się z ciemności na ja-

sny świat. Książki takie dają oddech płucom, światło oczom, siłę sercom i

dłoniom.-Paweł Hertz

W książkach zbieramy tylko rozkwitłe kwiaty ziaren kiełkujących w nas sa-

mych. -Maria Konopnicka

Kto czyta książki żyje podwójnie.-Umberto Eco

Książka to duchowy testament, jaki przekazuje jedno pokolenie drugiemu-

Aleksander Hercen

ksia0

Zaprojektuj okładkę do Twojej ulubionej książki, napisz tytuł i autora.

Danuta Piekarczyk-Cola

22 kwietnia obchodzimy wyjątkowe święto Dzień Ziemi.

Z roku na rok „zdrowie” naszej planety ciągle się pogarsza. Dostrzegamy to obserwując pogodę, na przykład : tegoroczna zima była najcieplejszym takim sezonem, od kiedy zaczęto mierzyć temperaturę powietrza. Nie spadł też śnieg!

Co możemy zrobić aby nasza Ziemia była „zdrowsza” przyjazna dla ludzi i zwierząt?

Oto niektóre strony internetowe z ciekawymi zadaniami i informacjami:

https://panimonia.pl/2020/04/20/dzien-ziemi-prezentacja-karty-pracy-i-inspiracje/

https://www.ekokalendarz.pl/kategoria/swieta/dzien-ziemi/

Zadanie :

Korzystając z ładnej pogody wyjdźcie z domu, w towarzystwie rodzica lub osoby dorosłej (oczywiście w maseczkach ochronnych)  i pospacerujcie do lasu, na łąkę, do parku, albo chociaż poszukajcie przyrody w zasięgu wzroku, na balkonie czy patrząc przez okno.

Ostatnio ze względu na zagrożenie koronawirusem, musieliśmy przebywać w domach, chyba nie dla wszystkich było to łatwe. Teraz możemy już wyjść na świeże powietrze.

W tym czasie spaceru, obcowania z Przyrodą, pomyślcie czy jest ona dla nas ważna, ale też czy jest piękna, ciekawa.

Podczas spaceru w lesie, parku na plaży nazbieraj kamyki, patyczki, szyszki, opadnięte liście, owoce itd.

Ułóż z nich swoje imię, lub pierwszą literę imienia albo po prostu piękną kompozycję z tych znalezionych skarbów.

Pozostaw ją dla innych. A jeśli chcesz, zrób zdjęcie.

Możesz też – już po powrocie do domu, ze znalezionych patyczków, kamyków, piórek stworzyć na kartce „domek krasnala”.

Możesz też pokolorować zwykłe puszki lub obcięte butelki plastikowe i zrobić kwiatowy zakątek.

Danuta Piekarczyk-Cola

Wiosną w ogródku szkolnym wykonujemy proste prace i doskonalimy posługiwanie się narzędziami ogrodniczymi.

W Waszych domach, jeśli macie ogród – możecie ( korzystając z pięknej pogody ) pomagać w pracach porządkowych. Kto tej możliwości nie ma, może zasiać lub zasadzić w pojemnikach po plastikowych butelkach zioła lub kwiaty.

Przypomnijmy sobie narzędzia i akcesoria, które są potrzebne do pracy w ogrodzie

  • rękawice ogrodowe - nie powinno się wykonywać żadnej pracy ogrodowej bez odpowiedniego zabezpieczenia rąk.
  •  
  • łopata, łopatka do sadzenia i szpadel - aby cokolwiek posadzić w ogrodzie lub usunąć chwasty czy korzenie trzeba posiadać różne rozmiary łopatek,
  • grabie - wioną konieczne jest zgrabienie liści i pozostałości, a także pierwszej skoszonej trawy,
  • sekator - po zimie konieczne jest przycięcie zeschłych pędów, połamanych gałązek itd.
  • taczka - dzięki niej można bardzo szybko wywieść np. na kompostownik zebrane liście, trawę, czy gałązki.

Narysuj wymienione narzędzia ogrodnicze.

narzędzia 2

W tym miesiącu możesz wysiać kwiaty i przyprawy, które chcesz mieć w ogrodzie. Nadają się do tego również doniczki i słoiki.

Zrób gruntowne porządki w ogrodzie – zgarnij grabiami mech, usuń wszystkie chwasty,

Obejrzyj filmy:

Wiosna w polu

https://www.youtube.com/watch?v=I6EGdIPn8Lg

Jak rosną rośliny?

https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA

Zioła - jakie zioła warto posadzić w donicach na balkon i taras?

https://www.youtube.com/watch?v=R3DJW4m6nPg

Doniczki z butelek

https://www.youtube.com/watch?v=0g0-3m1NZ3A

 

Możesz wsiać nasionka ziół w ogródku lub doniczce albo tą czynność narysować.

Wykonaj ćwiczenia:

https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2020/03/Prace_w_ogrodzie_logopestka.pl_.pdf

 

 

 

Danuta Piekarczyk-Cola

JAJECZNICA -krok po kroku:

PAMIĘTAJ!

UMYJ RĘCE.

PRZYGOTUJ POTRZEBNE PRODUKTY:

2 JAJKA

SÓL

PIEPRZ

MASŁO

PRZYGOTUJ POTRZEBNE PRZYBORY KUCHENNE:

TALERZ

WIDELEC

ŁYŻKA DREWNIANA

PATELNIA

MISKA

.....................................................

UMYJ JAJKA.

UMYJ RĘCE

ROZBIJ JAJKA.

WLEJ JAJKA DO MISKI.

ROZMIESZAJ JAJKA WIDELCEM.

DODAJ SÓL I PIEPRZ.

WEŹ PATELNIĘ.

POSTAW PATELNIĘ NA KUCHENCE.

WŁĄCZ KUCHENKĘ .

WYŁÓŻ ŁYŻKĘ MASŁA NA PATELNIĘ

POCZEKAJ, AŻ MASŁO SIĘ ROZTOPI.

WYLEJ JAJKA NA PATELNIĘ.

MIESZAJ JAJKA, AŻ SIĘ USMAŻĄ.

WYŁĄCZ KUCHENKĘ.

PRZEŁÓŻ JAJECZNICĘ NA TALERZ.

JAJECZNICA JEST GOTOWA. SMACZNEGO!

ZOSTAW PORZĄDEK.

Zobacz karty pracy i powtórz jeszcze raz czynności:

https://akademia.pwn.pl/view/49a02cd5-7e46-40f2-bc40-97358a7da6c9/37818/MDR_pierwsze_kroki_w_kuchni_02.pdf

KOD JAJ

KOD JAJ2

OBEJRZYJ OBRAZKI Z KODAMI JAJ.

JAKI NUMER MA JAJKO OD KURY Z WOLNEGO WYBIEGU?

JAKI NUMER MA JAJKO OD KURY Z CHOWU KLATKOWEGO?

JAK MYŚLISZ, KTÓRA Z TYCH KUR ZNOSI ZDROWSZE JAJKA?

POSŁUCHAJ bajki „Jajko”- J. Brzechwy:

https://www.youtube.com/watch?v=tqWUM_Cmzhk

kmatusiak

Najpopularniejsze warzywa sadzone na wiosnę

Wybierając warzywa, które w warzywniku posłużą jako przedplon, trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na ich tolerancyjność względem niskich temperatur oraz krótki czas pomiędzy siewem nasion a zbiorem plonów. Do takiej grupy można zaliczyć kilka istotnych w polskiej kuchni gatunkó

Rzodkiewka i sałata

Rzodkiewka

Gatunek ten najlepiej rośnie wysiewany wczesną wiosną (w gruncie od marca, pod osłonami od lutego). Rzodkiewka ma niewielkie wymagania klimatyczne (siewki wytrzymują nawet przymrozki -4ºC) i krótki okres wegetacyjny (zbiór nawet po 25 dniach).

Odmiany wczesne zwykle mają delikatniejszy smak od tych zbieranych w „pełni sezonu” lub jesienią. Wybór odpowiedniej odmiany ma jednak większe znaczenie przy siewie letnim lub jesiennym, gdyż w tych okresach rzodkiewka może zbyt szybko wytwarzać pędy kwiatostanowe.

Sałata

Może być uprawiana jako przedplon i poplon. Przez długie lata była to jedna z najpopularniejszych nowalijek. Warzywo można siać do pojemników w ogrzewanym pomieszczeniu już w lutym, a do gruntu wysadzać od połowy kwietnia (rozsady nie lubią temperatur poniżej 7ºC).

Polecane odmiany sałaty masłowej na wczesny zbiór:

'Alanis', 'Omega', 'Pia' (do uprawy pod osłonami'), 'Sprinter', 'Zorbia'.

Kapusta wczesna

Najczęściej uprawiana jest kapusta biała wczesna. Nasiona można wysiewać do pojemników w ogrzewanych pomieszczeniach w lutym, natomiast rozsadę wysadza się od drugiej połowy kwietnia.

Polecane odmiany kapusty na wczesny zbiór:

'Constable' (najlepiej uprawiać ją w tunelach), 'Nozomi', 'Prestar', 'Sunta', 'Tucana'.

Szpinak

Warzywo ma dość krótki okres wegetacyjny (ok. 40-50 dni), znosi niskie temperatury i można wysiewać go do gruntu już na przełomie marca i kwietnia (wtedy zbiór przypadnie na koniec maja).

Polecane odmiany na zbiór wczesny:

'Renegade', 'Resistofly', 'Uniwersal', 'Gaudry'.

Czosnek

W uprawie wyróżnia się czosnek wiosenny (jary) oraz zimowy (ozimy). Ten pierwszy, nie wytwarzający pędów kwiatostanowych, sadzi się pod koniec marca i na początku kwietnia. Okres wegetacyjny jest jednak dość długi i zwykle trwa ok. 4 miesięcy.

Polecane odmiany jare czosnku:

'Cyryl', 'Jarus', 'Jankiel', 'Harnaś'.