Lilianna Krystkiewicz
Kategoria:

Wszelkiego rodzaju zabawy manualne pozwalające dziecku na aktywne spędzanie czasu są niezwykle istotne dla właściwego rozwoju dziecka. Czas spędzony z rodzicem czy opiekunem, wspólna zabawa oraz stymulacja sensoryczna pozwalają dziecku poznać własne ciało, kontrolować napięcie mięśniowe i rozwijać wyobraźnię. Jeśli chcemy, by nasze dziecko sprawnie manipulowało przedmiotami, miało sprawne palce, w odpowiedni dla wieku sposób trzymało kredkę, a później bez trudu pisało i kreśliło wzory ćwiczmy rączki od najmłodszych lat. Sprawność dłoni i placów bierze się bowiem własnie ze sprawności nadgarstka, ramienia, obręczy barkowej oraz całego ciała.
Dlatego zamiast przepłacać i wydawać krocie na specjalne masy plastyczne warto wykorzystać domowe przepisy, które są w pełni bezpieczne , nieszkodliwe dla zdrowia dziecka i na pewno w nie nadszarpną domowego budżetu.

Piasek kinetyczny
– 2 szklanki mąki ziemniaczanej
– 1.5 szklanki oliwki do ciała
W misce wymieszać składniki, zagnieść jak ciasto do momentu połączenia się składników w jednolitą masę (jeśli trzeba dosypać mąki). Piasek jest gotowy gdy zaczyna się lepić i udaje się z niego formować kształty. Dla lepszego efektu można dodać barwnik spożywczy i uzyskać kilka kolorów.

Piankolina
– pianka do golenia
– mąka ziemniaczana
– barwniki spożywcze
Piankę mieszamy bardzo delikatnie z barwnikiem spożywczym, stopniowo dosypujemy mąkę, tak by piana nie opadła. Mieszamy do czasu uzyskania dającej się łatwo formować masy.

Ciecz newtonowska
– mąka ziemniaczana
– ciepła woda
– barwniki spożywcze
Wodę wlać do głębokiej miski i stopniowo dodawać mąkę – nie odwrotnie (w proporcji mniej więcej 1:2). Mieszać aż powstanie lejąca się ciecz, rozdzielić do mniejszych pojemników i dodać barwniki.

Masa papierowa
– stare gazety (najlepiej szare)
– 2 szklanki mąki pszennej
– 2 łyżki mąki ziemniaczanej
– woda
– 2 łyżki soli
Gazetę porwać na małe kawałeczki, włożyć do garnka, zalać gorącą wodą i gotować około 30minut. Po wystygnięciu gazety miksujemy blenderem z dużą ilością wody, odsączamy na sitku i przekładamy do miski. Do 1 litra odsączonej masy papierowej dodajemy sól, oba rodzaje mąki i dokładnie mieszamy. Masę można przechowywać w lodówce przed 2/3 dni lub zamrozić.

Masa piaskowa
– 1 szklanka przesianego piasku
– pół szklanki mąki ziemniaczanej
– pół szklanki wody
– 1 łyżka kleju stolarskiego
Piasek przesiać do miski, dodać ciepłą wodę i klej, wszystko dokładnie wymieszać. Stopniowo dodawać mąkę ziemniaczaną, aż do uzyskania pożądanej konsystencji (przypominającej glinę). Po uformowaniu masę można wysuszyć w piekarniku – 100 stopni na około 1 godzinę.

Masa solno-kukurydziana
– 2 szklanki soli
– 1.5 szklanki mąki kukurydzianej
– 2 szklanki wody
– 2 łyżki oleju
– barwniki spożywcze i/lub olejek zapachowy do ciasta
Połączyć szklankę wody, sól, olej i gotować na małym ogniu. Mąkę kukurydzianą wymieszać z pozostałą częścią wody i dodać do gotującej się masy. Wymieszać i poczekać aż przestygnie, można dodać barwniki lub olejki dla urozmaicenia koloru i zapachu. Po uformowaniu kształtów masę pozostawić do wyschnięcia.

Sztuczny śnieg
– pianka do golenia
– soda oczyszczona
Piankę przekładamy do dużej miski i stopniowo dodajemy sodę (na jedną piankę około 8 saszetek sody), wszystko mieszamy. Dla uzyskania lepszego efektu najlepiej gotową masę włożyć na kilkanaście minut do lodówki, żeby trochę zmarzła.

Masa solna
– sól
– mąka pszenna
– woda
– olej
– barwniki spożywcze
– przyprawy lub naturalnie barwiące produkty spożywcze
Proporcje 1:1 (pół kg mąki na pół kg soli)
Wymieszać sól i mąkę, dodawać olej i wodę do wyrobienia plastycznej i gładkiej masy. Podzielić na porcję, dodać barwniki spożywcze, przyprawy bądź inne i pozostawić do wyschnięcia. Przechowywać w szczelnie zamkniętej folii spożywczej, najlepiej w małych kawałkach. Masę po wyschnięciu można malować, kroić, formować, posypywać brokatem czy makiem, a gotową kompozycję utrwalić lakierem do włosów.

Lilianna Krystkiewicz
Kategoria:

Dziecięce pokoje z trudem mieszczą dziecięce skarby – klocki, piłki, resoraki, książki,  … Właściwie – czego tam nie ma? To skarbnica pomysłów i inspiracji do utrwalania figur. Jak wykorzystać to co mamy w domu w czasie koronawirusa?

Klocki

To  ulubiona zabawka. Szczególnie, jeśli klocki są drewniane! Z klockami można zdziałać wiele. Tutaj zebranych jest klika pomysłów jak wykorzystać je do doskonalenie przez dziecko znajomości figur i ich własności:

  • Skonstruuj kwadrat/trójkąt/pięciokąt/itp. – zadaniem dziecka jest skonstruować wybraną figurę. Przy tej okazji można wejść na poziom wyżej i konstruować bryły (np. sześciany)
  • Jak największy… – zadaniem dziecka jest ułożyć jak największy np. kwadrat z przygotowanych klocków (dobrze sprawdzą się płaskie, drewniane, o jednakowym kształcie)
  • Figura w figurze – zadaniem dziecka jest ułożyć z klocków np. kwadrat, w którym znajdował będzie się trójkąt
  • Oznaczenia – klocki oznaczamy figurami naklejając na nich naklejki/karteczki/metki z papierowej taśmy, zadaniem dziecka jest podzielić je wrzucają np. do odpowiedniego wiaderka
  • Odrysuj – tym razem wykorzystamy klocki o różnych kształtach, zadaniem dziecka jest odrysować je na papierze i nazwać kształty, który powstał
  • Z masą solną – zadaniem dziecka jest odgnieść klocek na wybranej masie (np. masie solnej), nazwać kształt i pomalować (gdy masa wyschnie).
  • Zgadnij, co to? – klocki o różnych kształtach wrzucamy do worka i zawiązujemy dziecku oczy. Zachęcamy by zgadywało jaką figurę wylosowało z worka.

Plastyczne różności

Figury można utrwalając korzystając niemalże ze wszystkiego.

  • Plastelina – można z jej pomocą wykleić kontury figury. Alternatywnie można je pomalować palcami
  • Druciki kreatywne – bez problemu nawet najmłodszy przedszkolak wygnie drucik w odpowiedni kształt. Można też tworzyć kryształy z soli zawieszając przygotowany kształt w roztworze solnym
  • Kartki – można z nich wycinać, to całkiem oczywiste, ale i tak bardzo ważne. Ciekawiej jest na nich kalkować na oknie, wydzierać z nich określone kształty lub robić frotaż (podkładając kształt POD kartkę i zamalowując ją całą kredką)
  • Farby i świeczka – wybrany kształt rodzic lub dziecko rysuje świeczką na kartce i prosi dziecko o pomalowanie kartki farbą (spłynie z wosku i uwidoczni kształt figury)
  • Tektura, korek i pineska – wyciętą z tekstury figurę mocujemy na tablicy korkowej i zachęcamy dziecko do zgadywania czy figura zmieni się po obrocie – koło zawsze wygląda tak samo, kwadrat – już nie. A czy trójkąt do góry nogami to wciąż trójkąt? To dobra okazja do tego, aby o tym porozmawiać.
  • Atrament sympatyczny – figurę rysujemy zmazikiem do pióra (czy zmazik to termin ogólnopolski czy regionalizm?:). Będzie ona niewidoczna na kartce. Jeśli jednak to miejsce zamalujemy flamastrem – figura uwidoczni się (będzie jaśniejsza)

Figury – przedstawiają się same!

Każda z figur powie o sobie kilka słów i zwróci uwagę na to, że należy do większej rodziny. Pokaże paru innych członków jej geometrycznej familii. Dzięki temu dziecko będzie wiedziało, że trójkąt do góry nogami to także trójkąt, a kwadrat to nie tylko prostokąt, ale i romb. Rolą dorosłego jest wybór figur, które zaprezentuje dziecku, więc myślę, że intuicja podpowiada każdemu z nas, że rozróżnianie rombu i kwadratu to nie dla wszystkich dzieci.

 

Figury kreatywnie

Najwięcej zapamiętujemy działając i żartując, więc to ważne, by to, co oferujemy dziecku, w jakiś sposób budziło jego uśmiech. To okazja do żartowania z figurami w roli głównej – figuraki.  

Agnieszka Maślak
Kategoria:

Drodzy Rodzice ! 

Czas, kiedy zamknięte są placówki oświatowe, to czas trudny, ale spróbujmy go dobrze wykorzystać.Dlatego przedstawiam zestaw źródeł, z których możecie Państwo skorzystać podczas zabawy z dziećmi. Proszę pamiętać, że warto nieprzerwanie ćwiczyć samodzielność, umiejętności komunikacji, panowania nad emocjami – wiele z tych kompetencji kreuje nam codzienność. Nuda natomiast może być wspaniałym podłożem do kiełkowania kreatywności, umiejętności planowania własnych działań czy warsztatu pracy. Każda rozmowa – o pogodzie, o samopoczuciu, o przeczytanej książce to rozwijanie słownictwa, poczucia własnej wartości, poszerzanie wiedzy.

http://www.czymskorupka.edu.pl/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-koronawirusieHe8z5fvS6B4UGll_1omk1rmCGNoxPQc

http://matzoo.pl/zerowka

https://szaloneliczby.pl/przedszkole/

https://ciufcia.pl/

https://www.miniminiplus.pl/gry/kategoria/cyferki-i-liczenie

https://panimonia.pl/2020/03/16/w-co-sie-bawic-w-domu-najlepsze-pomysly/

https://www.youtube.com/watch?v=-_AEFmTzS6k&fbclid=IwAR2f8srlQiEnziXqe9hiwoAcwG_od9cu4tcWSxO5dvxMreUk-u_Qq0LBzgE

https://www.youtube.com/watch?v=StJU-dR3Dos&t=375s&fbclid=IwAR1c9Tt8F_VZCjMSMpOquH1bAJTLoa_K4nQge09d04r-IILulY3cqG8QRVE

https://www.youtube.com/watch?v=POVTti2SYSQ&feature=share&fbclid=IwAR2uDK9nAbMLeIEoWc1UlBZ5kVjAEQMoYP3Sa8H7rZsSB73XOkEhto-4HcE

https://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/?fbclid=IwAR3dcf7JZDFgK9VRS7gCHVlhy_-RZnmQdPwtDDY1Xtoiv4mbpWrEekTh91U