Tytuł: Sztućce w terapii ZTH ,,A w szufladzie łyżki śpią...’’,
czyli
o wykorzystaniu sztućców
w codziennych zabawach
o charakterze terapeutycznym
Życzę kreatywnej zabawy
Katarzyna Kowalska - Burdelak
,A w szufladzie łyżki śpią...’’ , czyli o wykorzystaniu sztućców w codziennych zabawach o charakterze terapeutycznym Dziś zaglądamy do szuflady, a tam…tyle łyżek, łyżeczek, widelców i noży! Hmm… wszystkie jeszcze śpią? No nie, czas na naukę i zabawę! No to do roboty! Zastanawiacie się czy sztućce są dla dziecka ciekawym materiałem zadaniowym? Tak! Dzięki odrobinie kreatywności możemy te przedmioty ożywić i uczynić je bardzo atrakcyjnymi! No to do roboty! Podane ćwiczenia są pewnego rodzaju inspiracją, ponieważ na sztućcach możemy wykonywać wiele ciekawych ćwiczeń o różnym poziomie trudności. Wszystko zależy od tego, co posiadacie w swojej szufladzie i od pomysłów, które przyjdą Wam do głowy. Pozornie nudny materiał zadaniowy może stać się prawdziwą frajdą!
1.Kategoryzacja
Co nam potrzeba? Organizer na sztućce, łyżki, noże, widelce, łyżeczki
Przebieg ćwiczenia: dajemy dziecku zbiór nieuporządkowanych sztućców i organizer. Wrzucamy do niego po minimum dwie sztuki z każdego rodzaju sztućców, prosimy dziecko, aby dopasowało pozostałe, biorąc jeden i pytając: Gdzie taki pasuje? Daj.
Opis zadania: to ćwiczenie można wykonywać codziennie podczas wyciągania sztućców ze zmywarki, wówczas bawimy się w porządki lub zaprowadzanie łyżek do swojego domku.
2.Ćwiczenie umiejętności stosowania liczebników porządkowych
Co nam potrzeba? 4 noże i organizer na sztućce
Przebieg ćwiczenia: dziecko układa po kolei (od lewej do prawej sztućce) i liczy: Jeden, dwa, trzy, cztery. Gdy kategoryzacja jest już zdecydowanie nudna i za łatwa, aranżujemy zabawę Skoki do wody lub Kolejka do sklepu. Prosimy dziecko aby wrzucało sztućce po kolei posługując się przy tym liczebnikami porządkowymi. Czytającemu dziecku dajemy na samym początku etykietki z liczebnikami porządkowymi, prosimy o podpisanie noży, dzieciom jeszcze nieczytającym mówimy: Skacze pierwszy nóż, drugi itd.
Opis zadania: to ćwiczenie językowe mające na celu usprawnienie umiejętności posługiwania się liczebnikami w aspekcie porządkowym.
3. Obroty w przestrzeni
Co nam potrzeba? 7 łyżeczek (może być mniejsza ilość i inny rodzaj sztućców), serwetka Przebieg ćwiczenia: układamy przed dzieckiem takie same sztućce ułożone w różny sposób. Na serwetce kładziemy wzór, prosimy, aby dziecko odnalazło tak samo ułożoną łyżeczkę. Opis zadania: Celem tego ćwiczenia jest dostrzeżenie przez dziecko relacji pomiędzy prezentowanymi przedmiotami. Zadanie to należy do grupy ćwiczeń lewopółkulowych, ponieważ wymagana jest analiza wzrokowa i dokonanie obrotu danego przedmiotu. Modyfikując to zadanie możemy zaproponować dziecku aby obracało łyżeczką położoną na serwetce zgodnie z zaprezentowanym układem. Wówczas lepiej będzie łyżeczkę do manipulowania (tutaj chodzi o tę na serwetce) ułożyć z prawej strony, aby odczytywanie wzoru odbywało się zgodnie z kierunkiem czytania lub u dołu.
4. Myślenie przez analogię
Co nam potrzeba? Kilka serwetek, sztućce – ilość, która będzie nam potrzebna do realizacji zadania i kilka sztućców, które będą w zbiorze, z którego dziecko będzie musiało dokonać wyboru (tu: 5 widelców, 5 noży, 3 łyżki, 2 łyżeczki). Przebieg ćwiczenia: układamy przed dzieckiem sztućce wg określonej reguły. Prosimy, aby dziecko dołożyło tak jak pasuje. Na koniec prosimy dziecko o opisanie wyabstrahowanej reguły (w tym przypadku jest do przyrost liczby elementów i obrót w przestrzeni). Opis zadania: To zadanie wspomagające pracę prawej (dostrzeżenie podobieństwa) i lewej półkuli mózgu (wychwycenie relacji między przedmiotami). Zadaniem dziecka jest wyabstrahowanie reguły wg której ułożyliśmy sztućce.
5.Ćwiczenie percepcji wzrokowej
Co nam potrzeba? Kartka papieru, pisak, sztućce (łyżka, łyżeczka, nóż, widelec)
Przebieg ćwiczenia: Na kartce papieru odrysowujemy kontury sztućców. Podajemy dziecku kartkę z cieniami sztućców, prosimy o dopasowanie. W zbiorze sztućców do wyboru możemy dać sztućce mniejsze, większe, aby dziecko musiało porównać i dostrzec różnice. Opis zadania: to ćwiczenie percepcji wzrokowej, polegające na identyfikacji konkretu i konturu. To zadanie wymaga analizy (dostrzeżeniu różnic) i syntezy wzrokowej (wychwycenie podobieństw), które umożliwi dołożenie prawdziwych egzemplarzy do ich symbolicznego przedstawienia na przestrzeni kartki.
