Marzena Szczuko
Kategoria:

Propozycja poszerzenia wiedzy z zakresu profilaktyki dla wychowanków internatu.

"Kultura osobista" - link:

https://www.youtube.com/watch?v=Scs0NlrkCY4 

"Zainteresowania" - link:

https://www.youtube.com/watch?v=tRwvykWkp74&list=PLHLGEQSnnAF6N_N65rwVselu8E1zeuFLx&index=6  

Życzymy Wam drodzy wychowankowie zdrowych, spokojnych i radosnych Świąt Wielkanocnych - wychowawcy internatu.

Lilianna Krystkiewicz
Kategoria:

INFORMACJA DLA UCZNIÓW, RODZICÓW, NAUCZYCIELI

W związku z sytuacją epidemiologiczną panującą obecnie   w kraju zajęcia projektowe są zawieszone do czasu podjęcia innych decyzji przez Instytucję Zarządzającą.

Marzena Szczuko
Kategoria:

WITAM SERDECZNIE !

Proszę zapoznać się z zasadmi kwarantanny, jakie bobowiązują od dnia 2 kwietnia 2020 r.   

- na stronie onet. możemy je znaleźć w formie graficznej:  

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/koronawirus-w-polsce-rzad-wprowadzil-nowe-restrykcje-nakazy-i-zakazy/t4g0tp7

W związku z obostrzeniami kwarantanny, konsultacje odbywają się tylko  poprzez rozmowy telefoniczne, wiadomości sms, mms, pocztę elektroniczną, na Messenge'rze.

Drodzu uczniowie: pamiętajcie, żeby codziennie odczytywać wiadomości na poczcie elektronicznej Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. i realizować zadania przekazane przez nauczycieli.

DBAJCIE O SIEBIE I INNYCH - STOSUJECIE SIĘ DO ZASAD KWARANTANNY 

Pozdrawiam :)

Marzena Szczuko

Marzena Szczuko
Kategoria:

Proponujemy, żeby zapoznać się z zasadmi kwarantanny, jakie bobowiązują od dnia 2 kwietnia 2020 r.                                              - na stronie onet. możemy je znaleźć w formie graficznej:  

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/koronawirus-w-polsce-rzad-wprowadzil-nowe-restrykcje-nakazy-i-zakazy/t4g0tp7

 

ZABAWA:   SZUKAMY  SŁÓW  - Zadanie polega na tym, że wymieniasz wyraz, a następna osoba musi znaleźć wyraz zaczynający się na ostatnią literę twojego słowa; np. jedna osoba mówi: "szkoła", a nastepny gracz musi podac słowo na literę "A" - np.: "akwarium" itd.....Słowa nie mogą się powatrzać, osoba, która nie poda słowa na wskazaną literę lub powtórzy słowo, jakie juz się pojawiłow czasie danej rudny - kończy grę :(

Powodzenia !

Justyna Bronka
Kategoria:

            Opowiadanie psychoedukacyjne     " Rodzinna kwarantanna Nowaków"

                Być może po przeczytaniu różnych artykułów nadal nie wiecie Państwo jak rozmawiać z dziećmi na temat obecnej sytuacji epidemiologicznej w kraju, jak pomagać im w radzeniu sobie z emocjami i zorganizować czas w domu. 

Mamy dla Państwa niespodziankę, która może pomóc w rozwianiu wątpliwości i stanowić wspaniałą inspirację. 

Opowiadanie "Rodzinna kwarantanna Nowaków"  napisane przez  znakomitą specjalistkę, psychologa Beatę Bartczak, to pouczająca historia rodziny, która stanęła w obliczu znanego nam wyzwania. Historia będzie mieć ciąg dalszy!

załącznik

 Rodzinna_kwarantanna_Nowakow.pdf  440.76KB

Justyna Bronka
Kategoria:

Tytuł: Sztućce w terapii ZTH       ,,A w szufladzie łyżki śpią...’’,
czyli
o wykorzystaniu sztućców
w codziennych zabawach
o charakterze terapeutycznym

 

Życzę kreatywnej zabawy 
Katarzyna Kowalska - Burdelak

 

,A w szufladzie łyżki śpią...’’ , czyli o wykorzystaniu sztućców w codziennych zabawach o charakterze terapeutycznym Dziś zaglądamy do szuflady, a tam…tyle łyżek, łyżeczek, widelców i noży! Hmm… wszystkie jeszcze śpią? No nie, czas na naukę i zabawę! No to do roboty! Zastanawiacie się czy sztućce są dla dziecka ciekawym materiałem zadaniowym? Tak! Dzięki odrobinie kreatywności możemy te przedmioty ożywić i uczynić je bardzo atrakcyjnymi! No to do roboty! Podane ćwiczenia są pewnego rodzaju inspiracją, ponieważ na sztućcach możemy wykonywać wiele ciekawych ćwiczeń o różnym poziomie trudności. Wszystko zależy od tego, co posiadacie w swojej szufladzie i od pomysłów, które przyjdą Wam do głowy. Pozornie nudny materiał zadaniowy może stać się prawdziwą frajdą!

 

1.Kategoryzacja
Co nam potrzeba? Organizer na sztućce, łyżki, noże, widelce, łyżeczki
Przebieg ćwiczenia: dajemy dziecku zbiór nieuporządkowanych sztućców i organizer. Wrzucamy do niego po minimum dwie sztuki z każdego rodzaju sztućców, prosimy dziecko, aby dopasowało pozostałe, biorąc jeden i pytając: Gdzie taki pasuje? Daj.
Opis zadania: to ćwiczenie można wykonywać codziennie podczas wyciągania sztućców ze zmywarki, wówczas bawimy się w porządki lub zaprowadzanie łyżek do swojego domku.

2.Ćwiczenie umiejętności stosowania liczebników porządkowych
Co nam potrzeba? 4 noże i organizer na sztućce
Przebieg ćwiczenia: dziecko układa po kolei (od lewej do prawej sztućce) i liczy: Jeden, dwa, trzy, cztery. Gdy kategoryzacja jest już zdecydowanie nudna i za łatwa, aranżujemy zabawę Skoki do wody lub Kolejka do sklepu. Prosimy dziecko aby wrzucało sztućce po kolei posługując się przy tym liczebnikami porządkowymi. Czytającemu dziecku dajemy na samym początku etykietki z liczebnikami porządkowymi, prosimy o podpisanie noży, dzieciom jeszcze nieczytającym mówimy: Skacze pierwszy nóż, drugi itd.
Opis zadania: to ćwiczenie językowe mające na celu usprawnienie umiejętności posługiwania się liczebnikami w aspekcie porządkowym.

 3. Obroty w przestrzeni
Co nam potrzeba? 7 łyżeczek (może być mniejsza ilość i inny rodzaj sztućców), serwetka Przebieg ćwiczenia: układamy przed dzieckiem takie same sztućce ułożone w różny sposób. Na serwetce kładziemy wzór, prosimy, aby dziecko odnalazło tak samo ułożoną łyżeczkę. Opis zadania: Celem tego ćwiczenia jest dostrzeżenie przez dziecko relacji pomiędzy prezentowanymi przedmiotami. Zadanie to należy do grupy ćwiczeń lewopółkulowych, ponieważ wymagana jest analiza wzrokowa i dokonanie obrotu danego przedmiotu. Modyfikując to zadanie możemy zaproponować dziecku aby obracało łyżeczką położoną na serwetce zgodnie z zaprezentowanym układem. Wówczas lepiej będzie łyżeczkę do manipulowania (tutaj chodzi o tę na serwetce) ułożyć z prawej strony, aby odczytywanie wzoru odbywało się zgodnie z kierunkiem czytania lub u dołu.

4. Myślenie przez analogię
Co nam potrzeba? Kilka serwetek, sztućce – ilość, która będzie nam potrzebna do realizacji zadania i kilka sztućców, które będą w zbiorze, z którego dziecko będzie musiało dokonać wyboru (tu: 5 widelców, 5 noży, 3 łyżki, 2 łyżeczki). Przebieg ćwiczenia: układamy przed dzieckiem sztućce wg określonej reguły. Prosimy, aby dziecko dołożyło tak jak pasuje. Na koniec prosimy dziecko o opisanie wyabstrahowanej reguły (w tym przypadku jest do przyrost liczby elementów i obrót w przestrzeni). Opis zadania: To zadanie wspomagające pracę prawej (dostrzeżenie podobieństwa) i lewej półkuli mózgu (wychwycenie relacji między przedmiotami). Zadaniem dziecka jest wyabstrahowanie reguły wg której ułożyliśmy sztućce.

5.Ćwiczenie percepcji wzrokowej

 Co nam potrzeba? Kartka papieru, pisak, sztućce (łyżka, łyżeczka, nóż, widelec)
Przebieg ćwiczenia: Na kartce papieru odrysowujemy kontury sztućców. Podajemy dziecku kartkę z cieniami sztućców, prosimy o dopasowanie. W zbiorze sztućców do wyboru możemy dać sztućce mniejsze, większe, aby dziecko musiało porównać i dostrzec różnice. Opis zadania: to ćwiczenie percepcji wzrokowej, polegające na identyfikacji konkretu i konturu. To zadanie wymaga analizy (dostrzeżeniu różnic) i syntezy wzrokowej (wychwycenie podobieństw), które umożliwi dołożenie prawdziwych egzemplarzy do ich symbolicznego przedstawienia na przestrzeni kartki.

 

Justyna Bronka
Kategoria:

            Opowiadanie psychoedukacyjne   " Rodzinna kwarantanna Nowaków"

   Być może po przeczytaniu różnych artykułów nadal nie wiecie Państwo jak rozmawiać z dziećmi na temat obecnej sytuacji epidemiologicznej w kraju, jak pomagać im w radzeniu sobie z emocjami i zorganizować czas w domu. 

Mamy dla Państwa niespodziankę, która może pomóc w rozwianiu wątpliwości i stanowić wspaniałą inspirację. 

Opowiadanie "Rodzinna kwarantanna Nowaków"  napisane przez znakomitą specjalistkę, psychologa Beatę Bartczak, to pouczająca historia rodziny, która stanęła w obliczu znanego nam wyzwania. 

Plik do ściągnięcia w PDF poniżej. 

Historia będzie mieć ciąg dalszy!

Pliki: 

załącznik

Rozmiar

 Rodzinna_kwarantanna_Nowakow.pdf  440.76KB

 
   
Marzena Szczuko
Kategoria:

Nasza propozycja na dziś: ZABAWA W SKOJARZENIA

Zacznij zabawę dla dzieci, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym,

co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę.

Życzymy wielu pomysłowych skojarzeń  ;)

Elżbieta Chrzanowska
Kategoria:

Dzień dobry 

Podaję linki do obejrzenia do tematyki ośrodka tygodniowego: DOM

 

Elżbieta Chrzanowska
Kategoria:

 

WITAM WAS MOI KOCHANI. W TYM TYGODNIU TEMATEM PRZEWODNIM NASZYCH LEKCJI JEST "DOM". PRZESYŁAM KILKA LINKÓW, KTÓRE BĘDĄ POMOCNE W REALIZACJI ĆWICZEŃ: https://www.youtube.com/watch?v=KUrvOEdNZoc, https://www.youtube.com/watch?v=1Pcyo1ra-nQ, https://www.youtube.com/watch?v=3mB-jjSM0j0
Danuta Piekarczyk-Cola
Kategoria:

Proszę obejrzeć Film :

„Częstujcie się – Ziemniak”

https://www.youtube.com/watch?v=7Bk5YVosidw

  

Kwiaty ziemniaka https://galeria.swiatkwiatow.pl/zdjecie/kwiat-ziemniaka,12945,1044.html

Krótka historia ziemniaka   : ZIEMNIAK to przybysz zza oceanu

Ojczyzną ziemniaka jest Ameryka.

Około 1570 roku został sprowadzony do Europy przez Hiszpanów a dziś uprawiany jest na szeroką skalę na niemal całym świecie w klimacie umiarkowanym.

Liderem światowej produkcji ziemniaka są Chiny.

Do Polski pierwsze sadzonki trafiły już za panowania króla Jana III Sobieskiego, który to przywiózł sadzonki i kwiaty ziemniaka ukochanej Marysieńce.

Na początku ziemniaka uznano za roślinę ozdobną a obecnie uprawiamy około 130 jego odmian.

  

Jak rosną ziemniaki?

  

Postaraj się pokazać na ilustracji: owoce, licie, łodygi, korzenie, kwiaty

https://thefunnypotatofamily.wordpress.com/about-the-potato/

Proszę obejrzeć film pt.: „Kluski śląskie”:

https://www.youtube.com/watch?v=9eOEont7h20

i zrealizować tą potrawę przy pomocy rodziców.

Przepis na kluski śląskie

W przepisie na kluski śląskie mąka ziemniaczana powinna stanowić 1/4 objętości ziemniaków. To gwarancja tego, że kluski nie będą ani gumowe, ani twarde. Proporcje najlepiej "wyliczyć" przekładając ziemniaki do miski, dzieląc je na cztery części, wykładając jedną i wypełniając powstałą lukę mąką.

Składniki na kluski śląskie:

   1 kg ziemniaków

   250 g mąki ziemniaczanej

   1 jajko

   sól

sposób przygotowania:

Ziemniaki należy ugotować, ostudzić, przepuścić przez praskę. Dodać jajko, mąkę, posolić. Wyrabiać gładkie ciasto. Formować kulki wielkości orzecha włoskiego, w środku tworząc palcem charakterystyczną dziurkę. Gotować w osolonej wodzie około 2 minut od momentu wypłynięcia.

Takie kluski świetnie pasują do różnego rodzaju sosów. Są idealnie pyszne!

Bardzo proszę o fotografie wykonanych klusek.